...

Checklista när du ska flytta privat

Börja med att göra en detaljerad lista över alla uppgifter som behöver utföras inför flytten. Organisera dina ägodelar genom att sortera, slänga det som inte längre behövs och donera det du inte längre använder. För att undvika förvirring när du packar, se till att tydligt märka kartongerna med etiketter som indikerar deras innehåll och var de ska placeras i din nya bostad.

Det är viktigt att informera Skatteverket om din flytt så att du får din folkbokföringsadress uppdaterad korrekt. Gör din flyttanmälan i förväg eller senast en vecka efter att du har flyttat in i din nya bostad. Skatteverket kommer att sprida din nya adress till olika myndigheter och företag. Om du vill ha din post vidarebefordrad till din nya adress kan du beställa denna tjänst från Svensk adressändring. När du bor i en lägenhet är det viktigt att du är folkbokförd på den specifika lägenheten. Lägenhetsnumret är en viktig del av din adress och visar vilken våning och plats på våningen din lägenhet befinner sig. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i entrén, på din ytterdörr, postbox eller i ditt hyreskontrakt. Om du är inneboende eller hyr lägenheten i andra hand behöver du inte inkludera ”c/o” i din flyttanmälan. Se till att ditt namn syns på dörren och postboxen om det finns en sådan i entrén.

Innan du flyttar måste du ta hand om att flytta över eller avsluta abonnemang för el, telefoni, bredband och TV. Gör en lista över alla företag där du är kund, och kontakta dem för att informera om din flytt och se om de kan erbjuda bättre tjänster på din nya adress.

Du kan fylla i vårt formulär på hemsidan för att få en kostnadsfri offert. Du kan också ringa oss direkt. Ju tidigare du kontaktar oss – desto bättre. Kanske har du extra tunga inventarier som kräver särskild transport eller förvaring (magasinering)?

Att utföra städningen själv är förvisso det mest ekonomiska alternativet, men det kan kännas både tråkigt och tidskrävande. Om det är möjligt, överväg att anlita en professionell städfirma för att underlätta processen. Enligt en undersökning kostar det ungefär 2 500 kronor att få en trerummare städad (enligt data från 2021), med moms och efter att eventuellt RUT-avdrag har gjorts.

Vi följer kraven för yrkestrafiktillstånd.
Vi följer de allmänna bestämmelserna för flyttning av kontorsinventarier.
Vi följer de allmänna flyttbestämmelserna för konsumenter.
Genom RUT-avdraget får du möjlighet att dra av 50% av arbetskostnaden per person och år.

Prata med oss

Vad kommer min flytt att kosta? Vad behöver jag tänka på? Har ni flyttkartonger? Hur långt tid tar det? Ring oss gärna på 070-710 66 00 så pratar vi om din flytt i lugn och ro – för att det ska bli så bra som möjligt för dig.

Rulla till toppen